Ενδομητρίωση: Μήπως ο τρόπος ζωής σου σε βάζει σε κίνδυνο;

Πολλές γυναίκες σε παγκόσμιο επίπεδο δε γνωρίζουν πως η αιτία για τα ανυπόφορα συμπτώματα που βιώνουν καθημερινά με ολέθριες επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής τους είναι η ενδομητρίωση.

Η ενδομητρίωση είναι η ασθένεια όπου ο ιστός που φυσιολογικά επιστρώνει μόνο το εσωτερικό τοίχωμα της μήτρας (το ενδομήτριο), αναπτύσσεται και έξω από αυτήν. Όπως όμως συμβαίνει στον ιστό που βρίσκεται στην κανονική του θέση, έτσι και ο εξωμήτριος ιστός παρουσιάζει αύξηση του μεγέθους του κάθε μήνα, ακολουθώντας τις διακυμάνσεις των οιστρογόνων κατά τον έμμηνο κύκλο.

Η αύξηση αυτή σε χώρο όπου δεν θα έπρεπε να συμβαίνει, δηλαδή μέσα στην πύελο ή την κοιλιά, μπορεί να προκαλέσει έντονο πόνο, σοβαρή αιμορραγία, βλάβες σε άλλα όργανα (συμπεριλαμβανομένων των εντέρων και της ουροδόχου κύστεως) και υπογονιμότητα. Μάλιστα ο πόνος είναι μερικές φορές τόσο δυνατός, ώστε η γυναίκα περνάει μία ή περισσότερες ημέρες καθηλωμένη στο κρεβάτι.

Παρότι υπάρχουν πολλές θεραπείες για την ενδομητρίωση (από φαρμακευτική αγωγή έως χειρουργική επέμβαση), σημαντικός είναι ο ρόλος και του τρόπου ζωής, αφού είναι καλά γνωστό πως η διατροφή και το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας μπορούν να επηρεάσουν διάφορες καταστάσεις που εξαρτώνται από τα οιστρογόνα, όπως η έμμηνος ρύση, τα ινομυώματα και τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης.

Σε ό,τι αφορά την ενδομητρίωση καθαυτή, τα έως τώρα επιστημονικά δεδομένα συγκλίνουν πως και αυτή σχετίζεται με παραμέτρους του τρόπου ζωής.

Ενδομητρίωση και διατροφή

Αρκετές μελέτες, για παράδειγμα, έχουν καταδείξει ισχυρή συσχέτιση ανάμεσα στην ενδομητρίωση και την ακολούθηση διατροφής πλούσιας σε κόκκινο κρέας και φτωχής σε πράσινα λαχανικά και φρέσκα φρούτα. Σε μία από τις μελέτες, οι ερευνητές συνέκριναν 504 υγιείς γυναίκες και 504 με ενδομητρίωση, διαπιστώνοντας πως όσες έτρωγαν καθημερινά μοσχαρίσιο κρέας είχαν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από ενδομητρίωση, ενώ όσες έτρωγαν επτά ή περισσότερες μερίδες φρούτων και λαχανικών την εβδομάδα είχαν τουλάχιστον 40% λιγότερες πιθανότητες να την εκδηλώσουν.

Πώς μπορεί όμως να συμβαίνει αυτό; Μία θεωρία είναι ότι το λίπος των τροφίμων επηρεάζει την παραγωγή προσταγλανδινών από τον οργανισμό. Οι προσταγλανδίνες είναι χημικές ουσίες που διεγείρουν τις συσπάσεις της μήτρας και επηρεάζουν τη λειτουργία των ωοθηκών. Πιστεύεται ότι τα υψηλά επίπεδα προσταγλανδινών μπορεί να οδηγούν σε αυξημένη παραγωγή οιστρογόνων, τα οποία με τη σειρά τους μπορεί να επηρεάζουν την ανάπτυξη του ενδομητρικού ιστού.

Όντως, μελέτες έχουν δείξει πως τα πλούσια σε κακά λιπαρά διαιτολόγια σχετίζονται με αύξηση στα επίπεδα οιστρογόνων που κυκλοφορούν στο αίμα – κάτι που παρατηρείται και σε περίπτωση παχυσαρκίας, η οποία είναι πιθανότερη στις γυναίκες που τρώνε πολλά ζωικής προελεύσεως τρόφιμα και λιγοστά φυτικής, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά.

Ο ρόλος της άσκησης στην αντιμετώπιση της ενδομητρίωσης

Αρκετές μελέτες έχουν εξετάσει τη συσχέτιση της ενδομητρίωσης με την άσκηση. Σε μία από αυτές, επιστήμονες αξιολόγησαν τις επιδράσεις την υψηλής εντάσεως φυσικής δραστηριότητας στον κίνδυνο ενδομητρίωσης, διαπιστώνοντας πως οι γυναίκες που διέθεταν 2,5 ώρες την εβδομάδα σε υψηλής εντάσεως ασκήσεις (π.χ. τζόγγινγκ, ποδηλασία, αεροβική) είχαν 63% λιγότερες πιθανότητες να πάσχουν από ενδομητρίωση. Όσες, δε, ασχολούνταν με έντονες ασκήσεις ακόμα πιο συχνά, είχαν κατά 76% λιγότερες πιθανότητες να διαγνωστούν με ενδομητρίωση.

Τί σημαίνουν, λοιπόν, από πρακτικής πλευράς τα παραπάνω;

Ότι, εάν περιορίσετε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος, αυξήσετε την κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών, και γυμνάζεστε με μέτρια έως υψηλή ένταση τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα, είναι πολύ πιθανό να δείτε διαφορά στη σοβαρότητα της ενδομητρίωσής σας.

Έχοντας παράλληλα ωφελήσει και πλήθος άλλων παραμέτρων της υγείας σας, αξίζει τον κόπο να προσπαθήσετε.

Πρακτικές συμβουλές

Γνωρίζουμε πολύ καλά πως οι αλλαγές στον τρόπο ζωής, ακόμα και αν είναι προς το καλύτερο, δεν είναι πάντα εύκολες και συχνά απαιτείται πολλή προσπάθεια μέχρι να γίνουν τρόπος ζωής.

Για να τα καταφέρετε, μπορείτε να δοκιμάσετε τα εξής:

  • Γεμίστε το ψυγείο σας με πλυμένα και κομμένα φρούτα και λαχανικά εποχής, πάντα ντόπια και όποτε είναι εφικτό βιολογικά. Έτσι θα τα έχετε έτοιμα μόλις θελήσετε να τσιμπολογήσετε κάτι, αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο τα λάθος σνακ. Άλλωστε, ειδικά συμπληρώματα διατροφής όπως το Fertilovit F Endo, που είναι το μόνο συμπλήρωμα διατροφής ειδικά σχεδιασμένο για να υποστηρίξει διατροφικά την ομαλή λειτουργία του αναπαραγωγικού συστήματος των γυναικών που πάσχουν από ενδομητρίωση, ενισχύουν τη δράση τους όταν βρουν ακόμα πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
  • Να δημιουργείτε πιάτα με βασικό υλικό τα λαχανικά και όχι τα κρέατα. Αντί, για παράδειγμα, να φτιάξετε μπριζόλα με σαλάτα σπανάκι, να φτιάξετε μια μεγάλη σαλάτα με σπανάκι, ρόκα και ότι άλλο σαλατικό έχετε διαθέσιμο, και να ψιλοκόψετε μέσα φιλέτο κοτόπουλο ως καθαρή πηγή πρωτεΐνης. Ή συνοδέψτε τη σαλάτα σας με ψάρι, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα.
  • Να προσθέτετε λαχανικά σε όλα τα συνοδευτικά σας. Φτιάχνετε σάλτσα για ζυμαρικά; Προσθέστε μέσα ψιλοκομμένο καρότο και κολοκύθι. Τρώτε ψάρι; Μαγειρέψτε το στο φούρνο με λαχανικά. Κι αν δε θέλετε να αποχωριστείτε την έντονη γεύση, μετατρέψτε το μπρόκολο και το κουνουπίδι (που είναι πολύ πλούσια σε ευεργετικά αντιοξειδωτικά) σε ένα υπέροχο λευκό ογκρατέν με μια ωραία σάλτσα από λευκά, χαμηλά σε λιπαρά αλλά πλούσια σε ασβέστιο, τυριά.
  • Βρείτε συντροφιά για να γυμνάζεστε. Είναι πιο δύσκολο να παραλείψετε μια προπόνηση όταν κάνετε γυμναστική με παρέα, απ’ ό,τι όταν προπονήστε μόνοι σας.
  • Βρείτε μια άσκηση που να σας αρέσει. Γυμναστική δεν είναι μόνο το τζόγγινγκ και τα βαράκια. Κάνετε μαθήματα χορού, μετατρέψετε τον κήπο σας σε παραμυθένιο πάρκο, παίξτε ρακέτες ή τένις, κάνετε ποδήλατο ή αρχίστε πεζοπορία στη φύση μαζί με φίλους.

Με αυτόν τον τρόπο, οι μικρές, καθημερινές αλλαγές, μπορεί να οδηγήσουν μακροπρόθεσμα σε μέγιστο όφελος για την υγεία σας, περιορίζοντας τα αρνητικά συμπτώματα της ενδομητρίωσης και δημιουργώντας τις ιδανικές συνθήκες για μία υγιή σύλληψη και εγκυμοσύνη.

Ενδομητρίωση: Μήπως ο τρόπος ζωής σου σε βάζει σε κίνδυνο;

Related Posts

Έχω ενδομητρίωση. Μπορώ να μείνω έγκυος;

Μία συχνή ανησυχία πολλών νέων γυναικών στις οποίες υπάρχει υποψία ή ακόμα και διάγνωση ενδομητρίωσης είναι αν μπορούν να μείνουν έγκυες και αν υπάρχει κάτι που πρέπει να κάνουν προκειμένου να επιτύχουν με ασφάλεια μία εγκυμοσύνη.

Πως να μην πάρεις επιπλέον κιλά μετά τον τοκετό

Αναγνωρίζοντας τις καταστάσεις εκείνες που σε κάνουν να τρως με λάθος τρόπο θα σε βοηθήσει να αναπτύξεις στρατηγικές για να το ξεπεράσεις. Έτσι, και εσύ αλλά και το μωράκι σου, θα ωφεληθείτε στο μέγιστο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.